Det sker ofte, at vi sidder i et fly og er parat til afgang. Stewarderne har tjekket, at vi har spændt sikkerhedsselerne, og at vi ikke bruger mobiltelefonerne. De er alle blevet slået over på airplane mode. Man kan mærke forventningen. ”Hurra, vi kommer afsted til tiden.”
Og så kommer der en meddelelse fra kaptajnen om, at vi bliver forsinket i 3 kvarter. Vi skal lige vente på, at en storm fortager sig, så vi kan lette sikkert.
Irriterede passagerer
Man kan høre irritationen fra alle passagererne. Og frem kommer telefonerne. Forretningsmanden, der fortæller sin partner, at mødet bliver udskudt på grund af forsinkelse. Pigen, der tekster til sin familie, at hun først forventer at lande ca. 3 kvarter senere. Min sidemand, som begynder at spille sudoku. Osv. Du kender det.
Og det er forfærdeligt. Man sidder der med de lange ben, foldet sammen under sig, og har bare lyst til at rejse sig. Men det gør man bare ikke. Jo, hvis man sådan liiige kommer i tanke om en bog i kabinekufferten. Så rejser man sig hurtigt og fisker den frem. Folder benene sammen igen og ønsker, at man havde fået en plads med lidt mere plads til benene. De sætter A/C’en på fuldt drøn, og det er lige, før at man får en forkølelse, fordi kold luft blæser ned på én.
Hvis man er heldig, så kommer stewarderne rundt med et tilbud om vand. Eller juice. Og det siger man selvfølgelig ja tak til. Så går der lidt tid med det. 45 minutter er lige pludselig meget lang tid, når man sidder fastspændt i et flysæde, og ikke er kommet afsted endnu.
Få erstatning ved flyforsinkelse
Det hændte for mig for nylig. Jeg er en ret erfaren passager og ved, at det kan ske. Men alligevel, så kunne jeg ikke undgå at tænke, at jeg burde få en erstatning. Jeg bruger ofte selskabet. De fleste stewarder, som flyver på den rute, jeg er med, kender mig, og vi er på fornavn med hinanden. Men jeg ved jo godt, hvad kravene er for at få erstatning ved forsinket fly. Og situationen, hvor man skal sidde og vente i 3 kvarter, er ikke et af dem, som gør, at man har krav på erstatning. Og i øvrigt, så er det ikke nemt at få erstatning, når der er tale om force majeure. Det er der, når man venter på, at en storm skal stilne åbenbart.
Men hvorfor i alverden lader de os så ikke komme tilbage ind i lufthavnsbygningen? Det er et spørgsmål, jeg aldrig får svar på. Har det noget at gøre med, at busserne til og fra lufthavnsbygningen og flyet har en bestemt arbejdsgang og derfor ikke kan være fleksible, eller har det noget at gøre med internationale regler? Ved det ikke. Jeg får nok heller ikke opklaret det mysterium. Men det ville være rart at vide. Hvorfor skal vi sidde i flyet og vente. Hvis vi kunne få lov til at strække benene og få ordentlig information om, hvornår vi kommer afsted, så ville irritationen nok ikke være så stor.