De fleste af os arbejder ved en skærm. I større eller mindre omfang. Nogle mennesker sidder kun få minutter ved skærmen, andre – muligvis de fleste af os – sidder ved en skærm hele dagen lang. Det kræver en del viden at kunne håndtere en lang arbejdsdag ved en skærm. Oftest koncentrerer vi os længe – og vi ignorerer også at sidde korrekt ved skærmen. Netop fordi vi koncentrerer os om arbejdet. Men det er ikke kun viden om arbejdsstillinger og fagspecifikke kundskaber, vi har brug for. Vi skal også kende til en masse programmer og applikationer, som vi bruger i det daglige arbejde. Vi kender til de store gængse skrive- og regneprogrammer – og vi kan finde ud af at sende e-mails.
Opdateringer af software
Nu sker der dog ofte det, at vi får en mail om, at vi skal opdatere Excel eller Outlook. Vi får at vide, at der er en ny version af PowerPoint. Og ja, vi bruger tid på at opdatere programmerne. Men når der så dukker en boks op på skærmen, der fortæller os, at nu vil den forklare os, hvad det nye er, så lukker vi den. Det er vores dårlige samvittighed over ikke at koncentrere os om arbejder, der får os til at lukke den der dialogboks. Og hermed går den dialog i glemmebogen, fordi vi har travlt. Og det er en skam. Vi går nemlig glip af tips og tricks til, hvordan vi kan udføre arbejdet bedre.
Kurser i Microsoft Office
Heldigvis er der muligheder for at indhente den ’tabte nye viden’. Der findes nemlig en meget lang række gode Microsoft Office kurser, som vi kan følge og dermed få opdateret vores viden. Det behøver ikke at være lange og komplicerede kurser. Det kan være en enkelt eftermiddag, hvor en Office 365 specialist kommer og underviser i de nye funktioner eller bare i, hvordan ændringerne ser ud.
Office 365 specialister er der mange af – personligt synes jeg, at Peoplenet har de bedste af slagsen. Derfor skal du også undersøge grundigt, hvilken en, du vil undervises af. Der findes enkeltmandsfirmaer, og der findes større firmaer, der har specialiseret sig i alt, hvad der har med Microsoft at gøre.
Jeg vil anbefale, at du benytter et anerkendt firma, som eventuelt allerede har lavet mange forskellige Microsoft Office kurser, og som har haft samarbejde med andre store og kendte firmaer. Det er sådan set ligegyldigt, hvilke firmaer de har undervist hos. Bare, at de kan dokumentere, at de har erfaringen. Det er det vigtigste. Det handler nemlig om, at en Office 365 specialist kan være ret dyr i timen. Og får du ikke den seneste nye viden, så har du ikke lavet en god investering. Også, selvom du faktisk fik lært noget, som du kan drage nytte af.
Opdateret viden
Grunden til, at jeg insisterer på, at underviseren kan dokumentere, at han eller hun har den sidste nye viden, er, at der hele tiden kommer nye versioner af de forskellige programmer, som vi bruger. Og skal vi være effektive, så skal vi have den viden. Ellers ryger vi ned på bagerste række. Og det kan blive katastrofalt for firmaet.